For områderne Tidsfrister, Mangler og Arbejdsmiljø er der fastlagt grænseværdier, der adskiller et A fra et B, et B fra et C osv. Disse grænseværdier findes i pointsystemet, som er udviklet af Byggeevaluering.dk.
Karakteren for Kundetilfredshed kan direkte oversættes til en BYGGE RATING, jf. tabellen nedenfor.
Ved hjælp af pointsystemet beregnes antallet af point fra 1 til 5 for hvert af de fire områder: Tidsfrister, Mangler, Arbejdsmiljø og Kundetilfredshed.
BYGGE RATING |
Tidsfrister og Mangler |
Arbejdsmiljø og kundetilfredshed |
5 point | Fra 4 til og med 5 point | |
Fra og med 4 til 5 point | Fra 3 til og med 4 point | |
Fra og med 3 til 4 point | Fra 2 til og med 3 point | |
Fra og med 2 til 3 point | Fra 1 til og med 2 point | |
Fra og med 1 til 2 point | 1 point |
Pointsystemet for BYGGE RATING for entreprenører er vist i tabellen nedenfor. Grænseværdierne er beregnet ved hjælp af tal fra Byggeevaluering databasen.
Indikator | 1 point |
2 point |
3 point |
4 point |
5 point |
Faktisk udførelsestid i forhold til planlagt udførelsestid korrigeret for tidsfristforlængelser (se note 1) |
≥146,98 | <146,98 | <108,39 | <101,04 | <100,93 |
1) Antal kosmetiske mangler (se note 2) |
≥8,62 | <8,62 | <1,71 | <0,42 | <0,06 |
2) Antal mindre alvorlige mangler (se note 2) |
≥4,59 | <4,59 | <0,57 | <0,13 | <0,02 |
3) Antal alvorlige og kritiske mangler (se note 2) |
≥4,72 | <4,72 | <0,31 | <0,06 | <0,01 |
4) Antal forhold, der skal undersøges nærmere (se note 2) |
Der gives ikke point | ||||
Økonomisk værdiansættelse af mangler (se note 1) |
≥4,24 | <4,24 | <1,04 | <0,26 | <0,02 |
Andel sager med mangler, der har haft betydning for ibrugtagning (se note 1) |
Der gives ikke point | ||||
Vægtet ulykkesfrekvens (se note 3) |
≥118,00 | <118,00 | <18,63 | <4,95 | =0 |
Arbejdstilsynets smiley (se note 4) |
Rød | - | Gul | Grøn | Krone |
Beregning af point for de fire områder
Område | Hvordan beregnes point? |
Tidsfrister | Fremgår direkte af pointsystemet |
Mangler | Gennemsnit af point for "Antal kosmetiske mangler", "Antal mindre alvorlige mangler", "Antal alvorlige og kritiske mangler" og "Økonomisk værdiansættelse af mangler" |
Arbejdsmiljø | Vægtet gennemsnit med antallet af evalueringer (n) som vægt. Point for "Vægtet ulykkesfrekvens" vægter n/(n+1). Gennemsnit af point for Arbejdstilsynets smiley vægter 1/(n+1). |
Kundetilfredshed | Gennemsnit af "Kundetilfredshed" og "Kundeloyalitet". |
1) måles i %
2) måles i antal mangler pr. mio. kr. (prisniveau 15. august 2020)
3) måles i antal arbejdsulykker pr. mia. kr. (prisniveau 15. august 2020). En arbejdsulykke registreres i én af følgende tre alvorskategorier: Kategori 1: mindre end 3 ugers fravær Kategori 2: 3 - 26 ugers fravær Kategori 3: mere end 26 ugers fravær samt ulykker med permanent uarbejdsdygtighed eller dødsfald til følge. På baggrund af Arbejdstilsynets ulykkesstatistik vægtes ulykkerne med faktor 1:3:33 i forhold til ulykkens alvorskategori. Hvis der på en entreprise er registreret maksimalt 1 arbejdsulykke i kategori 1, kan entreprisen ikke opnå mindre end 2 point. Ligeledes hvis der på virksomhedens sager er registreret maksimalt 1 arbejdsulykke i kategori 1, kan virksomheden ikke opnå mindre end 2 point.
4) hvis en virksomhed (et CVR nummer) har flere smileys beregnes et gennemsnit