Bedømmelser på nettet af virksomheder i byggeriet

Bedømmelser på nettet af virksomheder i byggeriet

06-04-2017

Om bedømmelser af arkitekter, rådgivende ingeniører, entreprenører og håndværkere
Af Peter Hesdorf, adm. direktør i Byggeriets Evaluerings Center

 

Der er blandt virksomhederne i byggeriet en hurtigt voksende erkendelse af, at bedømmelser og anmeldelser på nettet er kommet for at blive. De dygtige virksomheder forstår at udnytte de muligheder, der ligger heri. Vi har samlet gode råd til byggeriets virksomheder om bedømmelser på nettet på det professionelle B2B marked.

 

Bedømmelser på nettet

Der er mange meninger om bedømmelser på nettet, fordi det handler om subjektive målinger. Det betyder, at det er kompliceret at kontrollere, om en bedømmelse er korrekt og retfærdig. Det kan ikke dokumenteres på samme måde som man kan dokumentere faktuelle oplysninger som fx isoleringstykkelsen på et loft. Altså har de hjemmesider, der indsamler og formidler bedømmelserne et stort ansvar for at sikre troværdigheden, både i forhold til de virksomheder, der bliver bedømt, men også i forhold til de kunder, der bruger bedømmelserne.

Dårlige bedømmelser kan have alvorlige konsekvenser for en virksomhed. Men kan man stole på, at bedømmelserne er retvisende, og at de er afgivet af rigtige kunder. Der har været historier om, at det er muligt at snyde og købe sig til gode bedømmelser på visse hjemmesider.

Og selv om en virksomhed rent faktisk har leveret dårlige resultater, så kan det jo være, at virksomheden har forbedret sig og har strammet op på procedurerne. Der vil gå noget tid, inden det afspejler sig i virksomhedens bedømmelser. Altså er det vigtigt, at man ikke læser bedømmelser på nettet som den endegyldige sandhed om en virksomhed.

 

Som erhvervsdrivende er man nødt til at acceptere, at bedømmelser på nettet er kommet for at blive. Og der er fantastisk gode muligheder for at udnytte de fordele, der er forbundet hermed.

 

 

Det private marked vs. det professionelle marked

På B2C markedet – altså når man handler med private – er bedømmelser på nettet hurtigt blevet en helt afgørende faktor. Den typiske kunde bygger sjældent, ja måske er det første og eneste gang. Derfor er det nogle helt særlige forhold, der gør sig gældende ved valg af rådgiver, entreprenør etc. Vi ved, at private kunder læner sig meget op ad bedømmelser på nettet i deres købsovervejelser. Du bruger sikkert også selv online bedømmelser, når du skal vælge hotel, en god film eller en ny vaskemaskine.

Også på det professionelle B2B marked har bedømmelser på nettet en stor betydning. Her er det nogle andre forhold, der gør sig gældende, for kunderne har som regel bygget før, og de ved godt, hvad de vil have. For dem er det vigtigt, at vælge en virksomhed, der kan aflevere til tiden og i den aftalte kvalitet – samtidig med at virksomheden er en aktiv og konstruktiv medspiller i det team, der skal løse en byggeopgave, der sjældent er detailprojekteret fra start.

 

Du har en god virksomhed med dygtige medarbejdere. I kan bygge næsten alt og I leverer god kvalitet. Fantastisk, men du har 10 konkurrenter, der kan det samme. Hvorfor skal kunderne vælge din virksomhed?

 

 

5 hjemmesider til bedømmelser på nettet

Her har vi samlet 5 bud på hjemmesider, der kan være relevante for bedømmelser på nettet af virksomheder i byggeriet.

 

Google

Når du søger på et virksomhedsnavn i Google vil du ofte se en boks til højre for søgeresultatet. Her er der mulighed for at skrive en anmeldelse samt give op til 5 stjerner. Vores test tyder dog på, at denne funktion stort set ikke benyttes endnu.

 

Facebook

Det kan ikke siges tydeligt nok: hvis din virksomhed endnu ikke har en profil på Facebook, så se at få den oprettet. Det er gratis, nemt og hurtigt. Under indstillinger for din virksomheds profil kan du slå Anmeldelser til/fra. Hvis du slår anmeldelser til, kan brugerne på Facebook anmelde din virksomhed samt give op til 5 stjerner.

Det er en udbredt misforståelse, at Facebook kun er til kattevideoer og opdateringer om indholdet på din tallerken. Tag ikke fejl – Facebook er meget andet, og de store virksomheder har da også for længst fundet ud af, at de er nødt til at være til stede på Facebook, for det er der, deres kunder er. Det kræver tid og flid at vedligeholde en Facebook profil, men det lønner sig.

 

Trustpilot.dk

Denne platform er dansk, og mange kender Trustpilot i Danmark. På hjemmesiden kan man fremsøge langt de fleste virksomheder – også indenfor byggeriet – og afgive sin bedømmelse samt give op til 5 stjerner. Trustpilot skriver på sin hjemmeside, at de arbejder hårdt med at identificere og mindske forsøg på snyd.

Tjenesten har også hjemmesider i Frankrig, Storbritannien, Tyskland samt USA. Mere end 120.000 virksomheder i 65 lande benytter sig af Trustpilot til at samle anmeldelser. Trustpilot udveksler data med Google. Det betyder, at en score på Trustpilot også ses i Googles søgeresultater.

 

Anmeld-haandvaerker.dk

En dansk smiley ordning for landets håndværksvirksomheder. Her kan bygherre give sin mening til kende i forbindelse med en byggeopgave, der er udført af en håndværksvirksomhed. Anmeldelserne verificeres bl.a. ved at bygherren skal oplyse fakturanummer med henblik på at undgå falske anmeldelser.

Ordningen afholder et årligt show, hvor håndværkere bliver kåret i forskellige kategorier.

 

Byggerating.dk

BYGGE RATING er en dansk ordning for arkitekter, rådgivende ingeniører, entreprenører og håndværkere. Ordningen drives af Byggeriets Evaluerings Center (BEC).

Kun virksomheder, der er medlem hos BEC, kan blive bedømt. Virksomhederne vælger selv hvilke sager, der skal bedømmes, hvorved det undgås, at det alene er de meget utilfredse eller de meget tilfredse kunder, der afgiver bedømmelse. Sagerne skal tilmeldes, når de påbegyndes.

Virksomhederne får et kvalitetsstempel, en BYGGE RATING på skalaen A til E indenfor områderne Tidsfrister, Mangler, Arbejdsmiljø og Kundetilfredshed. Virksomhederne vælger selv, om de ønsker deres BYGGE RATING offentliggjort på hjemmesiden.

Centret tilbyder også en anden ydelse, BYGGE DIALOG, som er et værktøj til at tage temperaturen på samarbejdet mellem aktørerne på en byggesag. Med BYGGE DIALOG er det muligt at indlægge en tilfredshedsmåling fx hver 3. måned i løbet af et byggeprojekt.

 

Skab jeres eget brand og hold det ved lige

Har du en virksomhed i byggeriet, er du altså nødt til at arbejde med bedømmelser på nettet, for din virksomhed bliver bedømt uanset om du ønsker det eller ej. Så vær hellere proaktiv og sørg for at vælger hvor du ønsker at din virksomhed bliver bedømt. Arbejd struktureret med hvilke opgave, der skal bedømmes – og sørg for at følge op både på de sure og de søde bedømmelser.

Vær især opmærksom på de medarbejdere, der gang på gang er med til at trække gode bedømmelser med hjem til din virksomhed. Sørg for at anerkende deres indsats og overvej, om deres gode erfaringer kan spredes til alle i virksomheden.

Vil dine kunder i virkeligheden ikke opfatte det positivt, hvis du ligefrem beder dem om at bedømme din virksomhed? På den måde kan du selv have indflydelse på, hvor din virksomhed bliver bedømt.

 

Og til sidst det vigtigste: Sørg for at jeres kunder kan finde din virksomhed og bedømmelserne af din virksomhed på nettet. Vær til stede på sociale medier som Facebook og LinkedIn og sørg for at fortælle de gode historier, for dem er der masser af, og det er lige præcis dem, der gør, at kunderne skal vælge din virksomhed.

 


Læs mere om:

BYGGE RATING   BYGGE DIALOG

 

Yderligere information
Ring til Byggeriets Evaluerings Center på 3264 1440
(man.-fre. kl. 8:30-16:00)

 

Del på